Fascinerend Fascia

De fascia vormt een netwerk dat alle spieren, gewrichten, botten en organen omhult. Het vormt een eenheid en zorgt ervoor dat alles met elkaar verbonden is.
Home » Blog » Fascinerend Fascia

Fascinerend Fascia

Tijdens mijn Yin Yoga lessen heb ik het vaak over Fascia, maar wat is het, en wat doet het?

Hieronder zal ik het proberen uit te leggen;

Fascia of fascie

Fascia of fascie – weefsel is eeuwenlang weggeschrapt door wetenschappers om de werking van de spieren en botten beter te begrijpen. Er werd gedacht dat de fascia een soort “sok/kous” was om de spieren zonder enige verdere functies. Pas sinds de afgelopen decennia begint het besef te komen dat de fascia een belangrijke rol speelt in het lichaam en haar communicatie. Je zou het kunnen zien als beweegbare lijm/elastiekjes die de lagen en structuren met elkaar verbinden. Elk weefsel in het lichaam heeft zijn eigen fascia.

Wat is Fascia?

De fascia vormt een netwerk dat alle spieren, gewrichten, botten en organen omhult. Het vormt een eenheid en zorgt ervoor dat alles met elkaar verbonden is. Tevens geeft de fascia mechanische steun, bescherming tegen druk, maar zorgt o.a ook ervoor dat structuren soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen bewegen.

De fascia spanning wordt beïnvloed door het autonome zenuwstelsel. Een innerlijke rust vermindert onze lichaamsspanning, maar stress kan echter de spanning van onze fascia verhogen. We mogen dus gerust stellen dat de fascia de verbinding vormt tussen lichaam en psyche. Fasciaverklevingen en te weinig fasciabeweging zijn een mogelijke oorzaak voor de daling van onze coördinatieve vaardigheden en kunnen vele klachten veroorzaken.

Wat is fascia therapie

Er zijn 3 lagen fascia: onderhuidse fascia, diepliggende fascia, en verbindende fascia.

  1. De onderhuidse fascia (superficial fascia) heeft als functie het vasthouden van lichaamsvet en water, en het geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten. In sommige delen van het lichaam omvat het spieren die de beweging van de huid toelaten.
  2. De diepe fascia (deep fascia) ligt dieper in het lichaam dan de onderhuidse fascia. Het maakt beweging van spieren mogelijk, en, net als bij de onderhuidse fascia, geeft het doorgang aan zenuwen en bloedvaten. Op sommige plaatsen in het lichaam verzorgt het bevestiging voor spieren en vangt het in enige mate schokken op.
  3. De verbindende fascia ligt tussen de diepliggende fascia en de membranen die rond de lichaamsholten liggen. Het overbrugt de mogelijke ruimte tussen de diepe fascie en de membranen, het geeft flexibiliteit en maakt beweging van de interne organen mogelijk.

Hoe ziet Fascia er uit?

De fascia kun je het beste omschrijven als suikerspin-achtig weefsel.

Fascia foto

Het fascia netwerk zelf kun je het beste vergelijken met een sinaasappel, als je een partje van een sinaasappel doorsnijd, zie je binnenin een structuur van verschillende vliesjes/velletjes met ruimtes en vocht/sap van de vrucht zelf. Zo zit het fascia netwerk ook in elkaar!

 Fascia sinaasappel

Fascia pas enkele decennia in beeld

Fascia weefsel is eeuwenlang weggeschrapt door wetenschappers om de werking van de spieren en botten beter te begrijpen. Er werd gedacht dat de fascia een soort “sok/kous” was om de spieren zonder enige verdere functies. Pas sinds de afgelopen decennia begint het besef te komen dat de fascia een belangrijke rol speelt in het lichaam en haar communicatie. Je zou het kunnen zien als beweegbare lijm/elastiekjes die de lagen en structuren met elkaar verbinden.

Elk weefsel in het lichaam heeft zijn eigen fascia.

Fascia netwerk

Fascia gezond houden

Fascia kun je gezond houden door gevarieerd te bewegen, regelmatig water te drinken en  te ontspannen. Gezond fascia moet voldoende water bevatten om in staat te zijn de dagelijkse belasting te verdragen. Uitgedroogde fascia geeft verklevingen, verhardingen en uiteindelijk ook pijnklachten. Door voldoende water te drinken houd je je bindweefsel soepel.

Je kunt fascia vergelijken met een spons. Wanneer een spons uitdroogt, word hij broos en hard. Wanneer een spons echter nat is en goed gehydrateerd, wordt hij veerkrachtig.

Spons fascia

Voldoende gevarieerd bewegen zorgt voor hydratie (bevochtigen) van het bindweefsel. Tevens zorgt bewegen voor versoepelen van de verschillende lagen fascia. Bewegen naar de uiterste posities (sporten/rekken/yoga) is belangrijk voor het mobiel houden van gewrichten, spieren en bindweefsel. Als de ademhaling rustig is, is er nauwelijks verhoogde spier- en bindweefselspanning. Ontspanning vermindert daarmee de kans op klachten.

Nieuwsbrief updates

Vul hieronder uw e-mailadres in om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.