Yoga Nidra

Yoga Nidra is een vorm van yoga waarbij je in een toestand van diepe ontspanning komt. Het is een geleide yogabeoefening, waarbij je lichaam in slaaptoestand komt maar je bewustzijn helder en wakker is.

Tijdens deze ‘geestestoestand’ staat je bewustzijn goed open voor het oppikken van informatie. Daarom herhaal je tijdens de oefening positieve affirmaties en intenties voor jezelf. Hierdoor is de kans groter is dat je deze intenties ook echt realiseert in je dagelijkse leven. Je plant als het ware zaadjes in je bewustzijn, die onderdeel van je systeem worden en tot mooie dingen kunnen leiden.

Waarom wordt Yoga Nidra ook wel slaapyoga genoemd?

  1. Dit komt omdat je tijdens de oefening op je rug ligt, je lichaam in slaaptoestand is en het heel bevorderlijk werkt op de kwaliteit van je slaap.
  2. Je hersenen zenden tijdens de oefening ‘alfa-golven’ uit, de stand van de diepe ontspanning. 
  3. Er wordt wel gezegd dat een uur Yoga Nidra gelijk staat aan 3-4 uur slapen.

Maar je beoefent Yoga Nidra dus niet (alleen) om beter te kunnen slapen!

Wat zijn de voordelen van Yoga Nidra?

Bij regelmatige beoefening zul je merken dat je bijvoorbeeld:

  • Beter gaat slapen
  • Minder stress ervaart
  • Beter kunt ontspannen
  • Meer energie krijgt
  • Een betere concentratie ontwikkelt
  • Minder angstig bent

Hoe doe je het?

Er zijn maar een paar dingen die je echt moet doen tijdens een Yoga Nidra sessie:

  • Rustig en ontspannen op je rug liggen
  • Wakker blijven
  • Luisteren naar de begeleidende stem
  • Een ‘sankalpa’ (Sanskriet voor: intentie) zetten: een intentie voor deze yogasessie maar ook voor je leven op dat moment. Deze intentie formuleer je positief, in de tegenwoordige tijd (alsof het al zo is) en je houdt het kort. Bijvoorbeeld: ik volg mijn intuïtie, ik sta positief in het leven of ik ben een tevreden mens.

Een Yoga Nidra sessie bestaat meestal uit:

  1. Het zetten van de sankalpa (positieve intentie)
  2. Een gedetailleerde bodyscan, waarbij je op een redelijk tempo kris kras door elkaar je aandacht op allerlei lichaamsdelen vestigt. Dit om meer ‘uit je hoofd’ te komen.
  3. Ademhalingsoefeningen om nog verder te ontspannen
  4. Visualisaties van mooie/positieve dingen om op een dieper bewustzijnsniveau positiviteit te realiseren

Vanaf voorjaar 2023 te boeken