Restorative Yoga

Restorive Yoga

Restorative Yoga betekent letterlijk ‘herstellende Yoga’ of ‘vernieuwende Yoga’ en is bedoeld om tot diepe ontspanning te komen en daarmee het lichaam te laten herstellen. Dit houdt in dat je met het beoefenen van deze Yogavorm het zelfherstellende vermogen van je lichaam activeert. Een belangrijk onderdeel in deze yogastijl is dat door middel van het gebruik van veel verschillende Yoga accessoires op zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel vlak ontspanning wordt gevonden.

Als je Restorative Yoga niet zo goed kent dan kan het lijken alsof het voor luie mensen is, maar niets is minder waar. De houdingen worden minimaal 5 minuten (tot wel 20 minuten) aangehouden en dat kan tegelijkertijd ontspannend en confronterend zijn. Het kan zijn je een gevoel van onbeweeglijkheid en vormeloosheid gaat voelen wat ertoe kan leiden dat je emotioneel ongemak en kwetsbaarheid voelt. Als dit gebeurt, blijf dan rustig door ademen en concentreer je extra op je ademhaling.

Houdingen die vaak voorkomen bij Restorative Yoga zijn voorzichtige twists, zittende vooroverbuigingen en voorzichtige achteroverbuigingen. Met behulp van veel Yogahulpmiddelen breng je je lichaam in de juiste houding en vervolgens ga je je volledig ‘overgeven’ aan de zwaartekracht. Er is geen sprake van inspanning en je doet vooral liggende en soms zittende houdingen. Staande houdingen komen niet voor in Restorative Yoga.

Tijdens de diepe ontspanning stimuleren we ons parasympathisch zenuwstelsel, wat een ontspanningsreactie bevordert en stress in ons lichaam vermindert. Het parasympatische zenuwstelsel is onder meer verantwoordelijk voor het vertragen van onze hartslag en ademhaling en het verhogen van de bloedtoevoer naar vitale organen. Door een langere tijd in de poses te verblijven gun je je lichaam de kans om organen te laten herstellen.

Wat kenmerkt Restorative Yoga?

Deze yogavorm is verwant aan Yin Yoga. Ook wordt het weleens verward met Yoga Nidra, ook wel ‘Yoga van de slaap’ genoemd. Restorative Yoga wordt gekenmerkt door:

  1. Het lang (minimaal enkele minuten) aanhouden van de yogahoudingen
  2. De focus op je ademhaling tijdens de houdingen, waardoor het heel meditatief wordt
  3. Het volledig ontbreken van inspanning bij de yogahoudingen
  4. Het veelvuldig gebruik van hulpmiddelen
  5. Veelal liggende en af en toe zittende yogahoudingen. Staande houdingen komen binnen Restorative Yoga niet voor. Dit is 1 van de verschillen tussen Restorative Yoga en Yin Yoga.