Zeven redenen waarom Yin Yoga goed voor je is!

Yin Yoga is een Yogavorm waarin houdingen op een passieve vorm lang worden aangehouden, vaak variërend van zo’n 3 tot 10 minuten

Zeven redenen waarom Yin Yoga goed voor je is!

Wat is yin yoga?

Yin Yoga is een Yogavorm waarin houdingen op een passieve vorm lang worden aangehouden, vaak variërend van zo’n 3 tot 10 minuten. Het doel is om zo veel mogelijk over te geven aan de houding zodat het bindweefsel de ruimte krijgt om te stretchen.

Waar is yin yoga goed voor?

Yin yoga zorgt voor een strekking van het bindweefsel, waardoor er meer ruimte ontstaan in het lichaam. Dit helpt je om flexibeler te worden. Daarnaast heeft een Yin les een meditatief karakter, je zoekt de stilte op in jezelf en je leert om te gaan met weerstand.

Waarom word je blij van Yin Yoga en waarom zijn Yin Yoga lessen goed voor je?

1. Je hoeft niets te doen

Bij Yin Yoga hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door niets te doen, gebeurt er wat.

Door je helemaal aan de houding over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er ruimte ontstaat. Letterlijk en figuurlijk.

Ik vind het zelf iedere keer weer zo’n mooi inzicht om te merken dat je niet altijd wat hoeft te doen om iets te bereiken.

2. Soepel bindweefsel

De lessen richten zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. Door een houding lang aan te houden (en niet te bewegen zoals bij actievere vormen van Yoga) bereik je het stugge bindweefsel.

Je bindweefsel speelt een grote rol bij hoe lekker je je in vel zit (ook weer letterlijk en figuurlijk). 

3. Balans Yin/Yang

Stress en spanning hoeven helemaal niet erg te zijn, zolang er maar genoeg momenten van rust en ontspanning tegenover staan.

Yin zorgt voor die balans omdat de hele les in het teken staat van loslaten en ontspannen. Je lichaam en geest kunnen hierdoor weer herstellen en opladen, en Yin helpt je om lekkerder te kunnen slapen!

4. Stimuleren van de doorstroming van Chi

Bij alle yin-houdingen worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk, waardoor je de doorstroming van Chi stimuleert.

Een goede doorstroming van Chi is volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.

5. Zelfkennis

Yoga gaat wat mij betreft helemaal over het ervaren en (h)erkennen van (ont)spanning, gevoelens en patronen op de mat. Deze kan je vervolgens meenemen naar je dagelijkse leven, van de mat af.

Bij Yin Yoga lessen heb je alle ruimte en de tijd om dit te voelen.

In de rust en stilte tijdens een houding kunnen opeens bepaalde patronen duidelijk worden (ik zoek altijd de maximale grens op of ik vind het moeilijk om niets te doen, niet bezig te zijn). Het is mijn ervaring dat zo’n inzicht veel directer bij je binnenkomt, dan wanneer je het ergens leest of wanneer iemand dit tegen je zegt.

6. Mindful

Yin Yoga en mindfulness zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De basisprincipes van mindfulness lopen als een rode draad door de lessen.

Je oefent in niet oordelen, je leert om je aandacht naar het hier en nu te brengen, en je niet te verbinden met gevoelens en gedachtes die voorbijkomen.

7. Accepteren en compassie

Ik vind misschien wel het allermooiste dat je tijdens de houdingen leert en ervaart om te accepteren en compassie te voelen.

Je lichaam is goed zoals het nu is, je ademhaling is goed zoals het nu is, jij bent gewoon helemaal goed zoals je nu bent.

Het loslaten van naar iets streven en iets willen veranderen omdat het nog niet goed (genoeg) is, kan heel bevrijdend werken.

Je hebt natuurlijk af en toe Yang-energie nodig om iets te bereiken, maar over het algemeen hebben we daar wel genoeg van, eerder te veel. En is het heerlijk om je af en toe onder te dompelen in de zachte Yin-energie.

Yin Yoga zelf proberen?

Als je zelf aan de slag wilt met Yin dan heb je bij ons verschillende mogelijkheden. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze leuke acties en de laatste nieuwtjes

Newsletter Updates

Enter your email address below to subscribe to our newsletter